Jaki wpływ ma regularne jedzenie na metabolizm

Dieta i prawidłowe żywienie są obecnie często podejmowanymi tematami nie tylko wśród osób, które chcę skutecznie walczyć ze zbędnymi kilogramami, ale również wśród tych, co prawidłowy sposób odżywiania traktują jako ważny element codziennego życia. Jak mantra wraca do nas w takim przypadku reguła, mówiąca o regularnym spożywaniu posiłków. Jaki to ma jednak wpływ na metabolizm człowieka?

Należy zaznaczyć na wstępie, że chodzi tu oczywiście o regularne jedzenie zarówno zdrowych, pełnowartościowych posiłków, jak i ich odpowiednie ilości, dopasowane do zapotrzebowania energetycznego konkretnej osoby. Poznajmy więc kilka zasad zdrowego odżywiania, które opiera się przede wszystkim na regularności spożywanych przez nas co dzień posiłków.

Czym jest metabolizm?

Metabolizm jest to szereg procesów i przemian biochemicznych, zachodzących nieustannie w naszym organizmie, którym towarzyszą także związane z nimi przemiany energetyczne. Z terminem tym często zestawiane jest- jako analogiczne- pojęcie przemiany materii. Jednak jest to prawidłowe określenie do momentu, gdy metabolizm utożsamiany jest wyłącznie z procesami trawiennymi. Metabolizm jest to bowiem proces, który odbywa się w komórkach ciała człowieka, mających za zadanie podtrzymanie procesów życiowych poprzez wykorzystanie energii oraz składników odżywczych z pożywienia. I choć naturalne tempo metabolizmu w największym stopniu uwarunkowane jest genetycznie, to istnieją sposoby, dzięki którym skutecznie można na nie wpłynąć.

Catering dietetyczny Rzeszów

Catering dietetyczny Rzeszów https://smartbox-catering.pl/

Regularność posiłków

Choć współczesne tempo życia zdecydowanej większości społeczeństwa nie jest sprzymierzeńcem do spożywania regularnych posiłków, to jednak jest to jeden z podstawowych gwarantów, który znacznie poprawia nasz metabolizm. Regularne jedzenie zdrowych posiłków, które odpowiadają zapotrzebowaniu energetycznemu danej osoby, do tego powolne spożywanie oraz dokładne rozcieranie pokarmu przyśpieszają trawienie i poprawiają metabolizm. Im częściej jemy małe ilości pokarmu, tym bardziej przyśpiesza metabolizm. Pominięcie jakiegoś posiłku lub zbyt duże odstępy pomiędzy poszczególnymi porami jedzenia sprawiają, iż nasz organizm przestawia się na tryb oszczędzania energii, przez co jednocześnie zwalnia tempo metabolizmu a gdy w końcu zjemy zaległy posiłek, będzie to sygnał dla naszego organizmu, że musi zrobić jak największe zapasy, które zgromadzi w postaci tłuszczu.

Niezależnie więc od dotychczasowych przyzwyczajeń oraz od napiętego harmonogramu dnia codziennego i ciągłego życia w biegu, warto przestawić się na spożywanie regularnych posiłków. Zaleca się zjadanie trzech posiłków dziennie (300-400 kalorii) oraz dwóch przekąsek (200-300 kalorii) w taki sposób, by przerwy pomiędzy kolejnymi posiłkami nie były dłuższe niż 3-4 godziny. Początkowo może być to trudne, jednak nasz organizm szybko przyzwyczai się i pokocha takie rozwiązanie, dzięki czemu szybko taki styl życia i sposób odżywania wejdzie nam w nawyk. Ponadto efekty, które w niedługim czasie zauważymy sprawią, iż chętnie będziemy stosować regularność spożywania codziennych posiłków.

Zdrowa żywność

Wspomnieliśmy już, że na metabolizm pozytywny wpływ ma nie tylko regularność w spożywaniu posiłków, ale także ich jakość i skład. Posiłki takie muszą być bowiem zdrowe, zróżnicowane pod względem składników odżywczych oraz w odpowiedniej ilości. Szczególnie istotne jest pierwsze śniadanie, które stanowi najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Powinno być ono największym źródłem energii oraz składników odżywczych, pobudzającym jednocześnie przemianę materii do działania po nocnym spowolnieniu. Podczas przygotowywania śniadania nie można zapomnieć o węglowodanach złożonych i białkach, gdyż są one najlepszym źródłem energii a jednocześnie wspomagają pracę metabolizmu.

Regularne jedzenie zdrowych posiłków wpływa na nasz metabolizm, a to z kolei jest gwarantem naszego zdrowia, wpływa pozytywnie na nasz wygląd oraz ogólne samopoczucie. Warto więc zadbać o prawidłowe nawyki w naszej diecie- nasz organizm szybko się uczy i przyzwyczaja do nowego, więc korzystnie będzie „przestawić’ go na mądry i odpowiedzialny sposób codziennego funkcjonowania.