Strona główna Miasto Łańcut W poszukiwaniu turystycznych perełek Europy – uczniowie z SP4 w Łańcucie w...

W poszukiwaniu turystycznych perełek Europy – uczniowie z SP4 w Łańcucie w Grecji

156
0

Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Pawła II w Łańcucie zrealizowała przedsięwzięcie międzynarodowe, w ramach którego aż 20 uczniów placówki wzięło udział w podróży do Grecji. Tam, wspólnie z młodzieżą z kraju przyjmującego, uczestniczyli oni w programie edukacyjnym poświęconym mediom społecznościowym jako narzędziu podnoszenia potencjału turystycznego krajów europejskich.

Ponadnarodowa Mobilność Uczniów w SP nr 4

Projekt realizowany był dzięki środkom pozyskanym przez Szkołę z Europejskiego Funduszu Społecznego w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój. Przyznane szkole dofinansowanie wyniosło 109 341, 00 PLN.

To już druga tego typu inicjatywa, w której bierze udział SP4. W projektach Ponadnarodowej Mobilności Uczniów młodzież ma szansę na udział w wyjeździe zagranicznym, w trakcie którego, w ramach współpracy z instytucją partnerską z jednego z krajów Unii Europejskiej, bierze udział w opartym na innowacjach programie edukacyjnym. Oprócz tego dzieci uczestniczą w różnych warsztatach i wycieczkach, dzięki czemu inicjatywy mają wielowymiarowy wpływ na uczniów. W działania angażowana jest także kadra szkoły, która w ten sposób podnosi poziom kompetencji zawodowych.

Projekt realizowany przez łańcucką placówkę pod nazwą „W poszukiwaniu turystycznych perełek Europy – edycja II” przeprowadzony został we współpracy z grecką szkołą Gymnasio Litochoro. Mobilność odbyła się w dniach 8-14 czerwca 2022 roku. Głównym celem inicjatywy było podniesienie poziomu kompetencji kluczowych 20 uczestników – uczniów, zwłaszcza w obszarach: kompetencji związanych z wielojęzycznością, cyfrowych i związanych z nowymi technologiami, kulturowych. Oprócz tego działania zaplanowane w ramach  mobilności i przygotowania pozwoliły na wzmocnienie umiejętności związanych z kompetencjami rozumienia i tworzenia informacji, osobistych, społecznych i uczenia się, obywatelskich.

Jak przebiegał wyjazd?

Uczniowie spędzili niemal tydzień na słonecznej Riwierze Olimpijskiej. Nie mieli jednak zbyt wiele czasu na plażowanie – w ramach kolejnych dni zaplanowano dla nich szereg aktywności, w ramach których nabywali nowe kompetencje i umiejętności. Głównym elementem wyjazdu były zajęcia w szkole przyjmującej. Podczas wizyt młodzież w międzynarodowych grecko-polskich grupach opracowywała profesjonalne międzynarodowe strony na Instagramie, promujące nadmorską Pierię oraz region Łańcuta. Rolę mentorów w trakcie mobilności pełnili nauczyciele ze szkół z Polski i Grecji. Wprowadzali oni młodzież w nowe zagadnienia, przedstawiali, jak korzystać z narzędzi cyfrowych, a także czuwali nad wysoką jakością wypracowywanych produktów.

Oprócz zajęć w szkole uczestnicy wzięli udział w różnych zajęciach terenowych i wycieczkach, w trakcie których mogli poznać Grecję, w tym ciekawe zabytki, kulturę, kuchnię czy zwyczaje. Zajęcia przybierały innowacyjną formę, w tym opartą na nowoczesnych metodach projektowych, nastawionych na zwiększanie samodzielności dzieci czy podnoszenie efektywności współpracy grupowej. Wśród najpiękniejszych miejsc, które odwiedzono, można wymienić m.in. bajeczne Meteory, niezwykle ważny dla wyznawców prawosławia kompleks klasztorny na szczytach skał czy Skiathos – przepiękną wyspę,  na której nakręcony został film „Mamma mia!”.

Wpływ projektu

Uczniowie poznali podstawy języka greckiego, nauczyli się tańczyć zorbę, dowiedzieli się więcej na temat nowej dla nich kultury, a przede wszystkim przekonali się, że doskonale poradzili sobie z takim wyzwaniem, jakim była międzynarodowa współpraca. Dzięki wyjazdowi podnieśli sprawność w posługiwaniu się językiem angielskim i przełamali barierę językową. Nabyli ważne kompetencje cyfrowe i lepiej zrozumieli, jak działają media społecznościowe. Zwiększeniu uległ również poziom ich wiedzy z przedmiotów takich jak geografia czy historia.

Jednak wpływ projektu to nie tylko pozytywne efekty, jakie wywarł on na uczestnikach. Dzięki inicjatywom europejskim Szkoła może podnosić atrakcyjność swojej oferty, zwiększać kompetencje zawodowe nauczycieli i kadry zarządzającej czy podnosić prestiż – nie tylko lokalnie, ale nawet w środowisku międzynarodowym.